Terug in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lilian R - WaarBenJij.nu Terug in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lilian R - WaarBenJij.nu

Terug in Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Lilian

11 Oktober 2016 | Swaziland, Mbabane

De afgelopen week was een lekker rustige week. We deden vrijwilligerswerk maar het was wat anders dan normaal. Aan het begin van de week moesten we jammer genoeg afscheid nemen van 3 jongens van onze groep, die weer naar huis gingen. Die dag was ik ook ziek dus kon ik niet naar de kids. Dinsdag hadden sportdag. Dat was echt super leuk. Liedjes zingen met de kids, ren spelletje doen en spelen met ballen en hoepels. De tandarts kwam langs om naar de gebitten van de kids te kijken en de kinderen met hele slechte gebitten werden vrijdag behandeld. Dat was echt best een heftige ochtend. De kids zaten allemaal op een stoeprand voor een blauwe soort partytent te wachten tot ze behandeld werden. In de tent stonden 2 stoelen waar ze injecties op kregen en een tafel waar de tanden van kids werden getrokken die al een beetje loszaten. Ze konden dus allemaal meekijk met wat er gebeurde en er was zelfs een kind die zo bang werd door het gehuil van de andere dat ze weg rende en de straat op rende waar ze bijna werd aangereden. Vervolgens moest ze door 4 leraressen vastgehouden worden om behandeld te worden, heel moeilijk om aan te zien. Ik weet wel dat het beter voor ze is om de tanden eruit te hebben, zo was er een kind aan het huilen voor twee dagen omdat hij zoveel pijn had aan zijn helemaal zwart geworden tanden. Toch vond ik het lastig om het aan te zien helemaal omdat er niet echt tijd was om de kids op hun gemak te stellen voor ze behandeld werden.
Ook vond ik dat er veel te makkelijk werd omgegaan met de kids die aan het bloeden waren, ondanks dat 1 op de 3 mensen hier HIV besmet is. Op dit soort momenten ben ik heel blij dat ik in Europa ben geboren.
Voor de rest was de week vooral heel erg relaxed. We speelde met de kinderen in het weeshuis en deden home work club. We dronken smooties en aten heerlijke taart bij mugg en bean (restaurantje hier), aten heerlijke sushi en dronken mojito. Ik deed ook gezonde dingen zo deed ik de hike naar de berg die boven de lodge ligt, sheba's breast. Het uitzicht daar was geweldig, een enorm stuk ongerepte natuur. We gingen naar een craft market en zondag gingen we lekker naar de spa hier verder op waar ik tussen stevige negerinnen in de sauna zat en een heerlijke full body en hotstone massage kreeg. Dat was nog eens relaxt!

Deze week is onze laatste week vrijwilligerswerk. Denk dat ik toch nog wat moeite ga hebben met afscheid nemen! Van de mensen die hier werken maar ook van de kids, die ik toch best wel had gemist na Mozambique! Maar eerst nog een week genieten van prachtig en vriendelijk Swaziland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lilian

Hier zijn al mijn avonturen te lezen tijdens mijn reis door Swaziland, Mozambique en Zuid-Afrika, van Kruger to Cape!

Actief sinds 29 Aug. 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 20546

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 29 November 2016

Lilzz goes Africa

Landen bezocht: