Garden route: Op weg naar Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lilian R - WaarBenJij.nu Garden route: Op weg naar Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lilian R - WaarBenJij.nu

Garden route: Op weg naar Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Lilian

26 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Deze week hebben we in 7 dagen 4 verschillende steden bezocht. Onze tocht begon in St. Lucia waar we 2 nachtjes sliepen in een super luxe lodge. De logde had 2 zwembaden (die we jammer genoeg niet hebben gebruikt vanwege het slechte weer) en van het personeel mochten we niet zelf afwassen. We sliepen in tweepersoonstenten op een soort groot vlonder boven de grond. St. Lucia zelf is heel klein dus er was niet heel veel te doen maar we hebben wat leuke winkeltjes daar bezocht en gingen in de avond naar de cocktailbar (omdat ze daar goede cocktails hadden maar ook omdat het het enige was wat open was). Op woensdag gingen we op een hippo cruise. Heel gek als je 5 minuten met de auto de straat uitrijdt kom je bij een rivier waar nijlpaarden en krokodillen in het wild leven. Op het strand staat dan ook een bordje: Pas op voor haaien, nijlpaarden en krokodillen. Het weer toen we op de boot zaten was niet heel goed maar we hebben aardig wat nijlpaarden gezien (zelfs kleintjes), wat krokodillen en door gek te doen onszelf prima vermaakt.
Op donderdag vertrokken we richting Durban waar we ook 2 nachtjes verbleven. Ook hier hadden we een leuk hostel met een bar met dakterras en hele lekkere douches. Donderdagmiddag gingen we naar het Moses Mabhida stadion (waar blijkbaar WK in 2010 ook was) gegaan. In dat stadion blijkt een hele grote swing te zijn van de ene kant naar de andere kant van het stadion, sommige mensen van de groep wilde deze swing doen. Doordat het weer alleen niet zo goed was ging de swing niet door, daarom gingen we met zijn allen het stadion beklimmen (het waren iets van 500 treden). Was leuk om over Durban uit te kunnen kijken vooral over de boulevard maar had pas op de terugweg door hoe hoog het was. Over de boulevard en langs de fleemarket liepen we terug naar ons hostel waarbij we onderweg stopte om een warme Nutella hazelnoot chocolademelk te drinken (heerlijk!!).
Op vrijdag was het lekker weer en gingen we naar Usaka Marine world en het wet en wild park dat aan de boulevard ligt. Het aquarium was heel leuk maar we hebben de seal en dolphin shows overgeslagen dus was er verder niet veel te zien. Het wet and wild park was echt heel leuk met allemaal waterglijbanen en we hadden ook het perfecte weer ervoor. Om 1 uur namen we met een gedeelte van de groep de Ricksha bus door Durban waar we 3 uur inzaten. Dat was heel leuk we zagen de markt van Durban, konden het stadion beter bekijken, kwamen tussen de rijkelui huizen en hadden 180° uitzicht over Durban. Met Nina liep ik over de boulevard terug, genietend van het lekkere weer en onderweg konden we het niet laten om een cocktail en een dessert te bestellen. In de avond probeerde ik te poolen in de bar van het hostel (had ik nog nooit eerder gedaan) en gingen we naar club Kulture. Hele andere club dan we eerder hadden meegemaakt in Swaziland en Mozambique. Dit leek echt meer een club voor buitenlanders waar ze techno draaide. Anders dan Swaziland waar ze vaak Afrikaanse muziek draaiden en we tussen de locals waren. De drankjes waren maar 10 rand (nog niet eens 70 cent per stuk).
Zaterdag vertrokken we naar Chinstra daar moesten we iets van 12 uur voor rijden. Was wel echt een mooie route tussen de bergen. Ook de lodge was heel gaaf als we op ons balkon stonden hadden we uitzicht op een meer met daarachter strand en de zee. Jammer genoeg was het niet heel lekker weer en ging onze geplande cheetah interaction op zondag niet door. In plaats daarvan gingen we naar een sloppenwijk waar we eten gingen koken voor kinderen. Heel gek om te zien dat zo n sloppenwijk zonder stromend water, wc's en electriciteit naast een luxe golfbaan ligt. Toch baalde ik wel dat de cheetah interactie niet doorgaan ik had me er erg op verheugd.
Gister wilde we paardrijden op het strand maar door de regen ging dit niet door. Toen zijn we naar Port Elisabeth vertrokken. Daar hebben we in een openbaar busje een rondleiding gekregen van twee aardige mannen omdat ze ons niet bij het winkelcentrum wilde afzetten waar het te gevaarlijk was (wat wij niet wisten). Nu zijn we onderweg naar de bungeejump (ik ben doodsbang om eerlijk te zijn) en donderdag komen we aan in Kaapstad!

De gardenroute is echt heel erg mooi, mooie stranden en gave routes door de bergen. Ik kan het iedereen echt aanraden! Toch denk ik dat alles er nog beter uit zou zien met wat meer zon, maar ik heb gehoord dat zomer in Afrika geen echte zomer is zonder regen.

• 26 Oktober 2016 - 18:16

H.Meuleman:

Mpl, 26 okt 2013

Dag Lillian,
    Wat een belevenissen maak je nu mee in een zo ander land. Veel natuur en dieren. En het contact met de Africaanse mensen en vooral kinderen! Lijkt ons echt genieten.
    Dat doen wij ook als we de reisverslagen lezen.
    Je zult ook vast wel flink wat (pen)vriendinnen en vrienden aan deze reis overhouden.

Geniet nog maar lekker ook al is de temperatuur niet zoals je misschien vanuit Nederland zou verwachten

Lieve groeten van OenOMeppel

• 27 Oktober 2016 - 12:33

Robin:

Hey Lil!

Wat een super gave ervaringen en verhalen heb je elke keer toch weer!
    Het klinkt zo ongelofelijk gaaf!
    Echt, ik wou dat ik af en toe zo je verhaal in kon duiken en al die avonturen met je kon beleven!
    Jammer van het weer de laatste dagen, maar laat dat deze geweldige ervaring niet van je afnemen.
    Ik moet je eerlijk toegeven dat ik toch echt wel heel erg jaloers ben!!
    Geniet lieve Lil! Ik kan niet wachten tot je terug bent!

Liefs xxx