MOZAMBIQUE!!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Lilian R - WaarBenJij.nu MOZAMBIQUE!!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Lilian R - WaarBenJij.nu

MOZAMBIQUE!!!

Blijf op de hoogte en volg Lilian

03 Oktober 2016 | Mozambique, Maputo

Mozambique wat was je geweldig! Ik heb zoveel eerste keren beleefd in Mozambique: snorkelen, scubaduiken, quad rijden, kokosmelk drinken en zwemmen in de Indische oceaan.

Zondag vertrokken we om 5 uur omdat het 12 uur rijden was. Bij de grensovergang werd ik ten huwelijk gevraagd door een man die mn vader had kunnen zijn. Hij vertelde trots aan de groep dat ik niet meer naar mijn vriend in Portugal zou gaan maar bij hem zou blijven om met hem te trouwen. Zelfs toen ik zei dat ik heel veel koeien waard was bleef hij volhouden.
Net over de grens moesten we ons geld omwisseling naar meticals, ze hebben namelijk nauwelijks banken in Mozambique of ze werken niet. Er kwam een man ons busje in met een plastic zak vol met geld, hij was ons wisselkantoor. Zo illegaal als wat maar iedereen doet het in Mozambique (zelfs de politie).
Op maandag hadden we lekker een rustige dag: lekker zonnen (en meteen verbranden), zwemmen in de hoge golven en liggen in de hangmat met uitzicht op het strand. We gingen naar een cocktailbar waar de duurste cocktail maar €3.50 is. Daarnaast hadden we onze eerste stroomuitval (er zouden er nog heel veel volgen).
Op dinsdag gingen we op ocean safari. Dat was heel leuk we moesten met zn allen in een speedboot en gingen door de hoge golven heen waarbij je je goed moest vasthouden om niet uit de boot te vallen. We zagen dolfijnen van heel dichtbij en zwommen zelfs blijkbaar boven de dolfijnen. Op een gegeven moment gingen we namelijk met onze snorkels het water in. Ik had alleen nog nooit met flippers gezwommen en de golven waren vrij hoog zodat ik helemaal miste dat we boven dolfijnen zwommen. Toch was de boottocht geweldig en was de grote glimlach op mn gezicht geen seconde ervan af te slaan. Na de boottocht namen we nog lekker een duik in het zwembad van de duiksschool.
Op woensdag deden we een kayaktocht over een soort baai naar een heel schattig eiland met heel veel palmbomen. Onderweg zagen we vissers en vliegvissen. Op het eiland werden we ontvangen door de chief van het eiland en kregen we een rondleiding. Daarna hadden ze een tafel vol met eten voor ons klaargemaakt in het restaurant (zou het zelf niet een restaurant hebben genoemd was eerder een tafel met een afdakje). We kregen rijst, macaroni, soort gekke pap, kip, vis, chiquere mosselen en de chief opende een kokosnoot bij onze tafel. Nadat we in een of handgegraven gat hadden geplast gingen we met een zeilboot terug.
In de avond gingen we naar de film bij een andere lodge. Was heel leuk ze hadden op zolder een beamer en allemaal schattige zitjes gemaakt en gratis popcorn. Alleen de stroom viel uit aan het eind van de film.
Op donderdag deed ik de scubaduik. Dat was zo gaaf! In de ochtend kregen we les in het zwembad waar we leerde wat we moesten doen als we onze zuurstofslang zouden verliezen, als er water in ons masker zou komen en wat we tegen de druk in onze oren konden doen. Na de lunch bij de duiksschool (echt een hele gezellige plek met vegetarisch restaurant en allemaal gezellige mensen) gingen we het echte water in. Het was doodeng toen we met al onze kleding aan en onze zuurstoftank het water in gingen. Het was niet heel helder en we moesten via een touw naar de bodem afdalen. Vooral het begin was eng want je wist niet zo goed waar je heen ging maar mn guide hielp me en nam me mee aan zn hand naar beneden. Toen ik een beetje gewend was aan het duiken was het echt heel gaaf en kon ik genieten van de zeedieren. Was zo gaaf dan kwam er opeens een hele school vissen voor je neus langs zwemmen. Veel te snel voor mijn gevoel gingen we weer naar boven. Terug in de boot was ik zo trots en zo blij dat ik het had gedaan dat ik de rest van de dag een enorme glimlach op mn gezicht had.
Vrijdag (onze laatste dag in Mozambique) ging ik quad rijden dat was ook echt heel gaaf! We reden over zandweggetjes tussen huisjes door, er kwamen kindjes op ons afrennen om ons high fives te geven, we reden over het strand en stopte bij flamingo bay lodge. Was zo leuk daar heb ik een duik in het zwembad genomen en als ik dan over de rand keek zag ik de baai waar we waren wezen kayakken.
In de avond gingen we stappen! Daar heb ik heel de avond staan dansen in een club waar ik dansles kreeg van 4 verschillende gekleurde mannen tot een uur of 3 waarna we in de bus stapte om weer terug naar huis (Swaziland) te gaan.

Kortom Mozambique was GEWELDIG! Heel anders ook dan Swaziland. De mensen zijn er vind ik persoonlijk iets minder vriendelijk dan in Swaziland, de wc's zijn er veel slechter en de bruidschat bestaat uit een varken en een net pak voor je schoonvader in plaats van koeien. Er zijn weinig supermarkten in Mozambique en er is veel corruptie (vooral omdat de politie weinig verdiend). Er zijn veel beachboys die je de hele dag door dingen proberen te verkopen maar er is vooral een heerlijke zon, een geweldig strand en er zijn nog veel geweldigere activiteiten te doen! Hahah aan de bar bij onze lodge was een grote cola even goedkoop als een kleine en wie drinkt er nou niet graag cocktails aan het strand voor 3 euro? Kortom geweldige vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lilian

Hier zijn al mijn avonturen te lezen tijdens mijn reis door Swaziland, Mozambique en Zuid-Afrika, van Kruger to Cape!

Actief sinds 29 Aug. 2016
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 20542

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 29 November 2016

Lilzz goes Africa

Landen bezocht: