Week 3: Vrijwilligerswerk en opvallendheden in de - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lilian R - WaarBenJij.nu Week 3: Vrijwilligerswerk en opvallendheden in de - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Lilian R - WaarBenJij.nu

Week 3: Vrijwilligerswerk en opvallendheden in de

Blijf op de hoogte en volg Lilian

27 September 2016 | Swaziland, Mbabane

Deze week begon met het aanvragen van ons visum voor Mozambique (jeeej weer een stempel erbij in mijn paspoort) en een duik in de tradities van Swaziland. We gingen namelijk naar the cultural village, een soort museum. Hier gingen ze traditioneel voor ons dansen. Eerst was het een beetje chaos maar daarna werd het echt heel gaaf, niet normaal hoe hoog die mannen en vrouwen kunnen schoppen, zo hoog dat ze hun hoofd bijna raken met hun voet. Na de demonstratie mocht ik met ze meedansen, gelukkig hoefde ik hiervoor niet mijn voeten omhoog te schoppen. Daarna kregen we een rondleiding door the cultural village met alle gekke en bijzondere tradities. Hier wat opvallendheden op een rij:
- Elke vrouw (polygamie is hier normaal) heeft een eigen terrein met daarop 3 hutjes: slaapkamer, keuken en bierbrouwerij. Ja dat hebben jullie goed gelezen blijkbaar is bier zo belangrijk dat elke vrouw een eigen brouwerij nodig heeft
- Een kind is oud genoeg om naar school te gaan als hij/zij met zijn rechterhand over zijn hoofd heen zijn linkeroor kan aanraken
- Mannen mogen altijd eerst in een hut naar binnen, via de rechterkant. Daarna mogen de vrouwen pas naar binnen via de linkerkant, hetzelfde geldt voor naar buiten gaan. Vrouwen zijn sowieso ondergeschikt aan de man, in Swaziland heerst nog heel erg een mannencultuur.
- Vrouwen mogen van een koe niet het hoofd en de hoeven eten. Mannen zijn namelijk bang dat wanneer een vrouw de hersens van een koe eet ze te slim wordt, te spraakzaam als ze de tong eet en dat ze ervan door gaat als ze de hoeven eet.
- Bruidschat wordt hier betaald aan de hand van koeien, dit zijn dan ook de belangrijkste bezittingen van een man.

Na ons bezoek aan the cultural village gingen we naar house of fire waar we echt heerlijk hebben geluncht! Daar kregen we ook een voorlichting over Mozambique. Na de voorlichting kreeg ik alleen maar nog meer zin in Mozambique.

De rest van de week deden we vrijwilligerswerk. We behandelde het menselijk lichaam met de kinderen, zongen liedjes en speelde buiten.
De eerste twee dagen vrijwilligerswerk waren niet echt leuk. De meiden van de vorige groep die ons op weg hielpen waren er niet meer en de lerares was veel afwezig. De kids slaan en schoppen elkaar veel en lachen je vaak uit zodra je boos wordt. Dit vond ik lastig te accepteren en daarnaast voelde ik me erg vernederd wanneer ze je uitlachten als je boos was. Slaan blijkt echter een deel van de cultuur hier te zijn en zelfs een deel van de taal (letterlijk vertaling van autorijden in SiSwati is de auto slaan enz.). Gelukkig waren de laatste twee dagen van de week heel leuk! De kids konden weer leuk spelen zonder elkaar continu pijn te doen en de lerares was meer aanwezig waardoor de kids zich ook beter leken te gedragen. We namen bellenblaas mee en de kids waren helemaal door de dolle heen zodra ze dat potje zagen. Heel lief!
Twee middagen deden we homework club. Ik puzzelde met kinderen van 11 jaar (die tot mijn verbazing veel moeite hadden met het maken van een puzzel met 15 stukjes) en leerde zelfs 2 meiden armbandjes knopen. Dat was zo leuk die meiden bezig zien met iets wat ik zelf super leuk vind om te doen en ze iets leren wat ze nog niet kunnen maar wel heel leuk vinden.
We kregen weer Siswati lessen waar we bijvoorbeeld de volgende dingen leerde:
- Sewobona = Hallo (tegen 1 persoon)
- Sanibonani = Hallo (tegen 2 of meer personen)
- Unjani? = hoe gaat het?
- Ngiyaphila = goed
- Yebo = ja (antwoord je altijd als iemand hallo zegt)
Chake = Nee (spreek je uit met een klik, in SiSwati klikken ze namelijk veel met hun tong tijdens het uitspreken van woorden)

Toch heb ik nog steeds moeite hoor met het uitspreken en onthouden van al die SiSwati woorden die niet op een taal lijken die ik ken.
We gingen naar de fleemarket, een markt met een stuk of 30 kraampjes die allemaal hetzelfde verkopen en waar je bij het ene kraampje nog meer "vriendenkorting" krijgt dan bij de ander. Toch wel bijzonder hoe je van 120 rand naar 60 rand kan afdingen zonder ook maar een woord te zeggen. Ook gingen we naar Swazicandles waar ze echt super gave kaarsen verkochten in de vorm van een olifant, een neushoorn of een ander beest. We gingen weer naar de film, sprongen met heet weer in het zwembad, gingen op vrijdagavond stappen en aten onze kater weg in een lekker restaurant.

Vandaag zitten we 11/12 uur in de auto naar Mozambique op weg naar hopelijk een zonnige vakantie met walvishaaien en quad rijden!

• 28 September 2016 - 11:49

Suzanne:

Lilian, zo leuk dat je ons mee laat leven met het zo andere leven daar! Jammer dat het niet alle dagen even leuk was met de kinderen, maar fijn dat jullie wel leuk eindigden met ze. Erg leuk idee dat daar nu meiden zijn die armbandjes knopen, doordat jij er geweest ben :-) Hopelijk was de reis naar Mozambique een beetje te doen kan je genieten van een fijne vakantie daar!

• 28 September 2016 - 15:01

Hanneke:

Leuk om weer een verslag te lezen